Benefity firmowe mogą pełnić wiele istotnych funkcji w przedsiębiorstwie m.in. wspierać wellbeing, zwiększać motywację zespołu oraz usprawniać procesy rekrutacyjne. Dzieje się tak pod warunkiem, że są odpowiednio dopasowane do potrzeb pracowników. W przeciwnym wypadku stają się zbędnym obciążeniem dla budżetu firmy. Dlatego tak istotne jest okresowe badanie satysfakcji z benefitów. Zwykle do jego przeprowadzenia wykorzystywana jest ankieta, która pozwala dostarczyć wielu przydatnych informacji. O czym należy pamiętać w trakcie jej tworzenia? 

Po co przeprowadzać badanie satysfakcji z benefitów? 

Obecnie znaczna część firm oferuje benefity dla pracowników, ale tylko niektóre z nich sprawdzają, ile osób realnie z nich korzysta. Tymczasem finansowanie dodatków pozapłacowych może okazać się jedynie zbędnym wydatkiem. Badania satysfakcji z benefitów dostarczają nam wielu istotnych informacji, a tym samym pozwalają lepiej zarządzać dostępnym budżetem. W ramach ankiety możemy dowiedzieć się:

  • jak często pracownicy korzystają z benefitów firmowych, 
  • jakie są ewentualne przyczyny niskiej częstotliwości korzystania, 
  • czy pracownicy w ogóle wiedzą, jakie dodatki pozapłacowe oferuje im firma,
  • co zmieniliby w ofercie benefitowej, 
  • czy pracownik jest otwarty na współfinansowanie określonych benefitów,
  • jak dostępne świadczenia wypadają na tle dodatków proponowanych przez konkurencję.

Ankieta satysfakcji z benefitów – 5 wskazówek 

W pierwszej kolejności musimy zastanowić się, jaki jest cel takiej ankiety. Zanim przystąpimy do jej formułowania, odpowiedzmy sobie więc na pytanie: jakie informacje chcemy uzyskać. Zbyt długa ankieta satysfakcji z benefitów może okazać się uciążliwa dla pracowników, w konsekwencji czego wypełnią ją w pośpiechu lub nie poświęcą jej dużo uwagi. 

Z tego względu warto zawęzić zakres wyłącznie do danych, z którymi możemy realnie coś zrobić. Nie mamy budżetu na kolejne benefity firmowe? Nie pytajmy zatem pracowników o nowe dodatki pozapłacowe lub ewentualnie sprawdźmy, które ze świadczeń możemy zastąpić bardziej pożądanym rozwiązaniem. 

Umieść krótką metryczkę 

W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o personalizacji benefitów firmowych, dostosowując świadczenia m.in. dla rodziców, fanów sportu czy miłośników zwierząt. Postawienie na różnorodną ofertę dodatków pozapłacowych lub poszukanie rozwiązań odpowiadających na uniwersalne potrzeby sprawiają, że żaden pracownik nie czuje się pominięty. 

Przeprowadzając badanie satysfakcji z benefitów, możemy więc pokusić się o stworzenie krótkiej metryczki. Pozwoli nam ona właściwie zinterpretować uzyskane wyniki, a także zorientować się, na jakie potrzeby możemy potencjalnie odpowiedzieć. W ramach metryczki zapytamy m.in. o: 

  • wiek (najlepiej według przedziałów), 
  • tryb pracy (stacjonarny, home office i hybrydowy)
  • miejsce zamieszkania (np. pracownik może nie korzystać z benefitu, bo nie ma do niego dostępu w pobliżu swojej lokalizacji), 
  • status rodzinny,
  • zajmowane stanowisko w firmie – (np. dyrektor, manager, specjalista – pozwoli się nam to zorientować, czy znajomość i częstotliwość korzystania z oferty benefitowej jest takie samo w zależności od miejsca w strukturze organizacji),
  • rodzaj wykonywanej pracy (to ważne, jeśli firma zrzesza zarówno pracowników fizycznych, jak i umysłowych).

Stosuj zarówno pytania zamknięte, jak i otwarte

Najlepiej, aby wykorzystana do badania satysfakcji z benefitów ankieta składała się zarówno z pytań zamkniętych, jak i otwartych. Te pierwsze pozwolą uzyskać łatwe do porównania dane, a także przedstawią pracownikom konkretne i możliwe do wdrożenia rozwiązania. Nie każdy musi się orientować, jakie benefity są dostępne na rynku, dlatego może wybrać spośród dostępnych sugestii. Z kolei pytania otwarte pozwalają pracownikom na precyzyjniejsze przekazanie swoich uwag czy rekomendacji. Być może pozwoli nam to lepiej poznać ich perspektywę, odkryć ich preferencje lub zrozumieć przyczyny, dla których nie korzystają z obecnie oferowanych świadczeń.

Pytaj o przyczyny i oczekiwania

W ramach badania satysfakcji z benefitów powinniśmy dowiedzieć się nie tylko, które świadczenia cieszą się dużym lub małym zainteresowaniem. Powinniśmy jednocześnie poznać przyczyny takiego stanu rzeczy. Być może niska częstotliwość korzystania z danego świadczenia wynika z konieczności dokonania wysokich dopłat czy braku dostępności oferty w okolicy. Dodatkowo przy użyciu pytania otwartego możemy uzyskać informacje, jakie oczekiwania w tym względzie mają ankietowani np. jaki benefit firmowy okaże się lepszym rozwiązaniem lub jak dostosować dotychczasową ofertę do potrzeb pracowników.

Powtarzaj badania satysfakcji z benefitów

Przeprowadzanie ankiety satysfakcji z benefitów raz na kilka lat może okazać się niewystarczające. Zwłaszcza że potrzeby pracowników ulegają zmianom, czego doskonałym przykładem jest ostatni wzrost zainteresowania świadczeniami z obszaru zdrowia czy wellbeingu finansowego. Warto więc powtarzać badania satysfakcji z benefitów np. co roku lub co 2 lata. Na taki krok możemy się zdecydować, jeśli niebawem zabieramy się do planowania budżetu na kolejny rok lub gdy w ostatnim czasie doszło do dużych zmian kadrowych.

Anonimowa czy personalna ankieta w ramach badania satysfakcji z benefitów?

Każda z tych form badania satysfakcji z benefitów ma swoje wady i zalety. Anonimowa ankieta daje pracownikom dużą swobodę w dzieleniu się swoimi rekomendacjami i sugestiami. Z drugiej strony w sytuacji, gdy zgłoszą oni jakiś problem, ale nie opiszą dokładnie okoliczności, autorowi badania będzie trudno szybko dotrzeć do źródła informacji. Decydując się na tę formę, koniecznie musimy umieścić w formularzu metryczkę. 

Z kolei personalna ankieta satysfakcji z benefitów może sprawiać, że pracownicy (zwłaszcza nowi) będą bali się krytykować dotychczasową ofertę świadczeń. Jednocześnie będą czuli większą odpowiedzialność, jeśli będą musli podpisać kwestionariusz imieniem i nazwiskiem. W efekcie uzyskane wyniki będą bardziej wiarygodne, a w razie zgłoszenia jakiegoś problemu dział HR może zwrócić się bezpośrednio do danego pracownika z odpowiedzią. Ponadto, personalna ankieta satysfakcji nie musi zawierać metryczki, która wydłuża formularz. 

Badanie satysfakcji z benefitów – przykład ankiety 

Jeśli planujesz przeprowadzić badanie satysfakcji z benefitów, możesz również skorzystać z naszej gotowej ankiety. Pamiętaj jednak, że treść pytań powinna być uzależniona od zakresu i rodzaju informacji, jakie chcesz uzyskać. Nasza przykładowa ankieta satysfakcji z benefitów pozwoli Ci na przeprowadzenie podstawowej oceny świadczeń pozapłacowych przez pracownika.

 

  • Czy jesteś zadowolony z benefitów oferowanych przez naszą firmę:
  • zdecydowanie tak,
  • raczej tak,
  • nie mam zdania,
  • raczej nie,
  • zdecydowanie nie.
  • Twoim zdaniem dostępne w naszej firmie benefity są:
  • bardziej atrakcyjne w porównaniu do oferty konkurencyjnych firm, 
  • podobne do świadczeń proponowanych przez konkurencję, 
  • gorsze w porównaniu z konkurencyjnymi firmami,
  • nie mam zdania.
  • Z których benefitów korzystasz najczęściej [możesz zaznaczyć kilka odpowiedzi] :
  • dofinansowanie posiłków, 
  • karta sportowa, 
  • pakiet medyczny, 
  • kurs językowy.
  • Dlaczego właśnie z tych dodatków? [pytanie otwarte]
  • Czy posiadasz wszystkie informacje na temat dostępnych dodatków pozapłacowych (wartość, warunki korzystania itp.)
  • zdecydowanie tak,
  • raczej tak, 
  • nie mam zdania, 
  • raczej nie, 
  • zdecydowanie nie.
  • Czy byłabyś/byłbyś w stanie współfinansować benefit, jeśli odpowiadałby Twoim potrzebom:
  • zdecydowanie tak,
  • raczej tak,
  • nie mam zdania,
  • raczej nie,
  • zdecydowanie nie.

 

  • Jak można poprawić ofertę benefitową w naszej firmie? [pytanie otwarte]